Dnes je úterý 19. února 2019, svátek má Patrik.   | 
Žijeme společně - bezbarierová MHD v krajském městě Jihlava Tisk E-mail
Zásadní modernizace vozového parku www.strukturalni-fondy.cz/srop www.strukturalni-fondy.cz           
    27.3.2006 byly veřejnosti na Masarykově náměstí představeny nové nízkopodlažní bezbariérové autobusy a trolejbusy MHD. Celkem bylo do konce dubna pořízeno a nasazeno na linky 12 autobusů Citelis (výrobce Karosa, a.s.) a 3 trolejbusy Tr 24 (výrobce Škoda Electric s.r.o.). Byla tím úspěšně završena dvouletá práce na projektu s názvem „Žijeme společně – zavedení bezbariérové dopravy v krajském městě Jihlava“. Celkové náklady projektu dosáhly výše téměř 103 milióny Kč, z prostředků Strukturálních fondů přispěje Evropská unie více než 47 milióny Kč.

   V rámci projektu byly dále dodatečně namontovány, do již dříve zakoupených 10 kusů nízkopodlažních trolejbusů TR 21, nástupní plošiny pro vozíčkáře. Touto dodatečnou montáží byl rozšířen počet bezbariérových trolejbusů o dalších 10 vozidel. Součástí projektu je dále informační systém pro všechny skupiny cestujících MHD. Informační systém je nainstalován v plné konfiguraci v nově dodaných vozidlech, starší vozidla byla dodatečně vybavena jednodušším systémem. Audio a video části informačního systému ve vozidlech MHD umožní dále lépe využívat MHD osobám zrakově a sluchově postiženým. Informační systém dále umožňuje sledování přesné polohy vozidel na linkách technologií GPS, což má význam jak při kontrole dodržování jízdních řádů, tak i rychlosti reakce dispečinku na technické či dopravní problémy při provozu. Očekávaným efektem možnosti on-line kontroly dodržování jízdních řádů řidiči MHD je zvýšení kvality v této oblasti.

    S velmi příznivým ohlasem byly ze strany cestující veřejnosti přijaty nové jízdní řády na zastávkách MHD. V souladu s výše uvedeným projektem zavedení bezbariérové dopravy je u jednotlivých časů na jízdním řádu uvedena informace o tom, zda spoj je či není bezbariérový. Tato informace podle našich posledních zjištění je důležitá nejen pro „vozíčkáře“ , ale i pro osoby postižené na zdraví méně viditelným způsobem a také např. pro cestující s dětskými kočárky apod.

    Pořízení takového množství nových vozů je historickým zlomem, společnost ročně nakupovala 1 - 2 vozy, další 1 - 2 vozy byly rekonstruovány. Zásadní obnovou vozového parku získají všichni občané města. Nové vozy vybavené automatickou převodovkou a palubním počítačem zajišťují plynulejší jízdu cestujícího s pozitivními dopady na životní prostředí – podstatně se snížila hlučnost a zvláště exhalace vozů. Ohlašování zastávek je další novinkou, kterou ocení nejen návštěvníci města. Mimo jiné i zdařilý interiér vozů přispěl ke zvýšení kulturnosti cestování. Výrazně se mění podmínky pro cestování tělesně či zrakově hendikepovaných. Možnost svobodného pohybu pro ně znamená větší šanci k hledání zaměstnání nebo dojíždění za službami. Nejedná se pouze o držitele průkazek ZTP či ZTP/P, problémy s nástupem a výstupem mají i maminky s kočárky, občané po úrazu či senioři s omezenou pohyblivostí. Podle statistik se jedná o téměř 14 tisíc obyvatel města Jihlavy. Podíl bezbariérových vozidel na celkovém počtu vozů MHD dosáhl 40%, na linky však budou nasazovány tak, aby provoz byl vždy zajištěn minimálně z 54% těmito vozy.

30.6.2006

Další >
Copyright 2000 - 2005 Miro International Pty Ltd. All rights reserved.  Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.
Vytvořeno 2006, RPweb@volny.cz